Varmuuskerroin jännitysväsymisen kontinuumimallissa
DOI:
https://doi.org/10.23998/rm.78149Avainsanat:
väsyminen, kontinuumimalli, varmuuskerroin, stokastinen jännityshistoriaAbstrakti
Artikkelissa tarkastellaan äärettömään elinikään liittyvää varmuuskertoimen laskentaa kontinuumimekaniikkaan perustuvassa jännitysväsymismallissa. Jännityshistoria voi olla joko deterministinen tai stokastinen. Varmuuskertoimen laskenta redusoituu kestävyysfunktion maksimiarvon etsimiseen. Stokastisen jännityshistorian tapauksessa myös kestävyysfunktion arvot muodostavat stokastisen prosessin, jonka maksimiarvon todennäköisyysjakauma voidaan muodostaa. Menetelmää havainnollistetaan sekä yksinkertaisella yksidimensioisella että moniakselisella teollisella esimerkkilaskennalla.
Lähdeviitteet
A. Ferro, P. Mazzetti, G. Montalenti, On the effect of the crystalline structure on fatigue: Comparison between body-centred metals (Ta, Nb, Mo and W) and face-centred and hexagonal metals, The Philosophical Magazine: A Journal of Theoretical Experimental and Applied Physics, 12 (118) 1965 867-896. https://doi.org/10.1080/
Kaarakka, T. E., Frondelius, T., Kaleva, O., Kouhia, R., Orelma, H., & Vaara, J. (2019). Jännitysväsymisen kontinuumimalli. Rakenteiden Mekaniikka, 52(4), 236-243. https://doi.org/10.23998/rm.76262
T. Frondelius, T. Kaarakka, R. Kouhia, J. Mäkinen, H. Orelma, J. Vaara, Stochastic continuum approach to high-cycle fatigue: Modelling stress history as stochastic process, lähetetty vertaisarvioitavaksi.
T. Frondelius, T. Kaarakka, R. Kouhia, H. Orelma, J. Vaara, Evolution equation based continuum approach for fatigue, Proc. of IX int. conf. "The problems of dynamics of interaction of deformable media", 1-6.10.2018, Goris, Armenia
T. Frondelius, H. Tienhaara, M. Haataja, History of Structural Analysis & Dynamics of Wärtsilä Medium Speed Engines, Rakenteiden Mekaniikka, 51(2) (2018) 1-31. https://doi.org/10.23998/rm.69735
J. Göös, A. Leppänen, A. Mäntylä, T. Frondelius, Large bore connecting rod simulations, Rakenteiden Mekaniikka, 50(3) (2017) 275{278. https://doi.org/10.23998/rm.64658
J. Korhonen, J. Kuoppala, M. V~ A¤nt~ A¤nen, J. Vaara, M. Turunen, P. Kämäräinen, J. Laine, A. Silvonen, T. Frondelius, QT steel High Cycle Fatigue Testing with Ultrasonic. Rakenteiden Mekaniikka, 50(3) (2017) 304-308. https://doi.org/10.23998/rm.65059
M. R. Leadbetter, H. Rootzen, Extremal Theory for Stochastic Processes, The Annals of Probability, 16 (2) (1988) 431{478.
A. Mäntylä, J. Göös, A. Leppänen, T. Frondelius, Large bore engine connecting rod fretting analysis, Rakenteiden Mekaniikka, 50(3) (2017) 239{243. https://doi.org/10.23998/rm.64914
N. Ottosen, R. Stenström, M. Ristinmaa, Continuum approach to high-cycle fatigue modeling, International Journal of Fatigue, 30 (6) (2008) 996{1006. https://doi.org/10.1016/j.ijfatigue.2007.08.009.
D. S. Paolino, A. Tridello, H. S. Geng, G. Chiandussi, M. Rossetto, Dublex S-N fatigue curves: statistical distribution of the transition fatigue life, Frattura ed Integrita Strutturale, 30 (2014) 417{423.
R. Rabb, Väsyminen ja todennäköisyysteoria, Juvenes print, Oulu, 2017.
K. Shiozawa, L. Lu, Very high-cycle fatigue behaviour of shot-peened high-carbonchromium bearing steel, Fatigue & Fracture of Engineering Materials & Structures, 25 (8-9) (2002) 813-822. https://doi.org/10.1046/j.1460-2695.2002.00567.x
Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2021 Tero Frondelius, Terhi Kaarakka, Osmo Kaleva, Reijo Kouhia, Heikki Orelma, Joona Vaara

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.