Kirkkoveneen soutamisen malli

Kirjoittajat

  • Matti Ranta Aalto-yliopisto
  • Laila Hosia Espoon Soutajat ry

DOI:

https://doi.org/10.23998/rm.82948

Avainsanat:

liikeyhtälö, matkavauhti, sykli, veto- ja palautusvaihe, vedonpituus, tahti

Abstrakti

Kirkkovenesoudulle saadaan yksinkertaistettu malli yhdistämällä veneen liikeyhtälö ja airojen rotaatioyhtälö. Voima vedossa asetetaan yhtäsuureksi kuin vastus koko syklin eli vedon ja airon palautuksen aikana. Veneen matkavauhdin määrittävät veneen liikevastus ja vetojen lukumäärä minuutissa, vedon pituus sekä syklin rytmi. Soutajan kestävyys arvioidaan soutajan hapenottokyvystä.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2020-03-13

Numero

Osasto

XIII Suomen mekaniikkapäivien 2018 erikoisnumero

Viittaaminen

Ranta, M., & Hosia, L. (2020). Kirkkoveneen soutamisen malli. Rakenteiden Mekaniikka, 53(1), 28-34. https://doi.org/10.23998/rm.82948