Ratapenkereen värähtelyriski nopeuden noustessa
DOI:
https://doi.org/10.23998/rm.64921Avainsanat:
SASW, pengervärähtely, rautatieAbstrakti
Tässä artikkelissa käsitellään värähtelyn kasvamisen riskiä radan nopeuden noston yhteydessä Ylivieska-Liminka rataosalla, mittaamalla kriittisimmäksi arvioidussa kohteessa ratapenkereen käyttäytymistä. Työssä selvitettiin ratarakenteessa etenevien oleellisten ja suurienergisten aaltotyyppien nopeuksia ratapenkereessä. SASW – analyysin mukaan ratapenkereen värähtely alkaa kasvaa merkittävästi nopeuksista 240 km/h ylöspäin.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2017 Pekka Juhani Salmenperä, Robert Hildebrand, Riku Varis

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen Julkinen-lisenssillä.