Ratapenkereen värähtelyriski nopeuden noustessa

  • Pekka Juhani Salmenperä -
  • Robert Hildebrand
  • Riku Varis
Avainsanat: SASW, pengervärähtely, rautatie

Abstrakti

Tässä artikkelissa käsitellään värähtelyn kasvamisen riskiä radan nopeuden noston yhteydessä Ylivieska-Liminka rataosalla, mittaamalla kriittisimmäksi arvioidussa kohteessa ratapenkereen käyttäytymistä. Työssä selvitettiin ratarakenteessa etenevien oleellisten ja suurienergisten aaltotyyppien nopeuksia ratapenkereessä. SASW – analyysin mukaan ratapenkereen värähtely alkaa kasvaa merkittävästi nopeuksista 240 km/h ylöspäin.

Viittaaminen
Salmenperä, P. J., Hildebrand, R., & Varis, R. (2017). Ratapenkereen värähtelyriski nopeuden noustessa. Rakenteiden Mekaniikka, 50(3), 211-215. https://doi.org/10.23998/rm.64921