Ratapenkereen värähtelyriski nopeuden noustessa
Avainsanat:
SASW, pengervärähtely, rautatieAbstrakti
Tässä artikkelissa käsitellään värähtelyn kasvamisen riskiä radan nopeuden noston yhteydessä Ylivieska-Liminka rataosalla, mittaamalla kriittisimmäksi arvioidussa kohteessa ratapenkereen käyttäytymistä. Työssä selvitettiin ratarakenteessa etenevien oleellisten ja suurienergisten aaltotyyppien nopeuksia ratapenkereessä. SASW – analyysin mukaan ratapenkereen värähtely alkaa kasvaa merkittävästi nopeuksista 240 km/h ylöspäin.
Viittaaminen
Copyright (c) 2017 Pekka Juhani Salmenperä, Robert Hildebrand, Riku Varis

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen Julkinen-lisenssillä.